Eerste van 2500 nieuwe laadpalen voor elektrische wagens ingehuldigd

Oostende heeft de primeur

Donderdag 11 mei 2017 — Het was al aangekondigd. Nu is het zover. De plaatsing van 2500 publieke laadpalen voor elektrische wagens start in mei 2017. Daarmee geven Eandis en Infrax invulling aan het Vlaamse actieplan ‘Clean Power for Transport’. De 1ste laadpaal werd vandaag symbolisch onder spanning gezet aan het stadhuis van Oostende in aanwezigheid van Vlaams minister van Energie Bart Tommelein en burgemeester Johan Vande Lanotte.

Publieke laadpalen zijn belangrijke aanvulling

De Vlaamse Regering wil het aanschaffen en gebruiken van elektrische wagens aanmoedigen. Omdat publieke laadpalen een belangrijke aanvulling zijn op thuisladen en laden op het werk, hebben minister Bart Tommelein en netbeheerders Eandis en Infrax samen een spreidingsplan opgemaakt voor 2500 bijkomende publieke laadpalen, waarvan minstens één in elke gemeente in Vlaanderen.

‘Op basis van analyses, onafhankelijke studies en ervaring uit het buitenland, werden de beste locaties uitgekozen om de nieuwe laadpunten in te planten bij carpoolparkings, kantoorgebouwen, handelscentra, mobiliteitsknopen en plaatsen voor vrijetijdsbesteding’, zegt Frank Vanbrabant, CEO van Infrax.

De plaatsing van de palen wordt over vier jaar gespreid. Dit jaar verschijnen de eerste 750 exemplaren in de straat. Laadpaaloperator Allego zal via een concessie instaan voor de levering, plaatsing en uitbating van de laadpalen.

 

Waar wordt meest opgeladen?

Elektrisch laden werkt anders dan traditioneel tanken. Benzine, diesel of gas tank je onderweg, meestal als je tank bijna leeg is. Elektrisch laden doe je anders.

‘Uit studies blijkt dat 70% van de laadbeurten gebeurt in en rond de privéwoning. Daarnaast wordt 20% van de oplaadbehoeften ingevuld door bedrijven die steeds meer laadpunten voorzien voor hun werknemers, bezoekers of klanten om op of bij te laden’, verduidelijkt Walter Van den Bossche, CEO van Eandis.

Publieke laadpalen zijn, samen met die in winkel- of sportcentra, aanvullend goed voor de overige 10%. Ze zijn vooral belangrijk om te kunnen bijladen en afstanden tussen het opladen thuis (of bij bedrijven) te overbruggen. Ten slotte zijn er ook steeds meer snelladers langs snelwegen.

 

‘Het is vooral belangrijk dat er voldoende laadpalen komen voor de keren dat we een ander traject afleggen: een vakantie aan zee, een niet-dagelijkse werkverplaatsing of een uitstap naar een pretpark. Pas als mensen ook voor uitzonderlijke ritten voldoende laadmogelijkheden hebben, zullen we hen écht overtuigen om elektrisch te rijden’, zegt Bart Tommelein, Vlaams Minister van Energie.

Het is de combinatie van alle types laadpunten die elektrisch rijden in Vlaanderen aantrekkelijk en makkelijk moet maken. 

Primeur voor Oostende

‘Oostende is dan ook bijzonder fier’, aldus burgemeester Johan Vande Lanotte,dat het de eerste laadpaal voor elektrische wagens op het openbaar domein van de stad geïnstalleerd ziet. Dat zet de inzet van het stadsbestuur op duurzaamheid extra in de verf. De eerste laadpaal bevindt zich aan het stadhuis. In totaal komen er tegen eind 2017 in Oostende negen dergelijke installaties.

Het stadsbestuur werkte daarvoor nauw samen met haar directie Openbaar Domein. Grondmarkeringen en een specifiek verkeersbord maken de locatie duidelijk zichtbaar. Voor een goede rotatie zijn de parkeerplaatsen ingericht met sensoren. Hierdoor kan een auto ze maximum twee uur innemen. Deze tijdspanne is ruim voldoende om op te laden. Gebruikers moeten wel een parkeerschijf leggen.

 

Laadpaal op verzoek

Publieke laadpalen zijn ook cruciaal voor wie niet de mogelijkheid heeft in of rond de woning een privé-oplaadpunt te plaatsen.

Kun je thuis niet opladen en is er geen (of onvoldoende) publieke laadinfrastructuur in je buurt? Dan kun je, vandaag reeds, kosteloos de plaatsing van een publieke laadpaal in je buurt aanvragen via Eandis of Infrax, afhankelijk van welke netbeheerder actief is in de gemeente waar je woont:

Het opladen zelf gebeurt tegen betaling, op dezelfde manier als bij de andere 2500 publieke laadpalen.

Wat verwacht de elektrische rijder?

Eenvoudig opladen aan een marktconform laadtarief is alvast een manier om drempels weg te werken. 

Er zijn vandaag al heel wat aanbieders van laadkaarten. Bedoeling is dat de meeste bestaande kaarten toegang krijgen tot de 2500 publieke laadpalen. Interoperabiliteit heet dat.