Elektriciteits- of aardgasaansluiting aanvragen kan voortaan in 20 minuten

Nieuw digitaal loket ‘Mijn Infrax’ is uniek in Europa

Donderdag 17 november 2016 — Infrax, één van de twee Vlaamse netbeheerders, lanceert vandaag op zijn website de nieuwe digitale toepassing ‘Mijn Infrax’. Die maakt het voor gezinnen en bedrijven mogelijk om snel en handig aansluitingen voor elektriciteit, aardgas, kabeldistributie en riolering aan te vragen. Klanten krijgen via het systeem voortaan binnen de 20 minuten automatisch een op maat gemaakte prijsofferte en kunnen zelf bepalen wanneer de Infrax-technici moeten langskomen om de aansluitingen te verrichten. Deze verregaande digitale aanpak is uniek in Europa.

Gezinnen en bedrijven vragen jaarlijks 80 000 keer een nieuwe nutsaansluiting (elektriciteit, aardgas, riolering of kabeldistributie) of wijziging ervan aan in één van de 122 Vlaamse gemeenten waar Infrax actief is. Tot nu toe gebeurde dat via een lang proces waar nog papierwerk, formele handtekeningen en standaard-werfbezoeken aan te pas kwamen. Op die manier duurde het vaak enkele weken voor een aanvraagdossier volledig was en een concrete datum voor de aansluiting kon worden bepaald.

Met de nieuwe Mijn Infrax-module op infrax.be verandert dit grondig. Voor de grote meerderheid van alle aanvragen is het hele proces nu binnen de 20 minuten en volledig digitaal afgerond, inclusief ondertekening van een op maat gemaakte prijsofferte en afspraak voor de uiteindelijke aansluiting. De aanvrager kan die datum voortaan ook zelf kiezen. Elke aanvrager krijgt ook een op maat gemaakte digitale brochure met alle informatie over zijn aanvraag.


Interesse uit Scandinavië

Infrax heeft drie jaar aan de nieuwe toepassing gewerkt. Gebruikers werden meerdere malen tijdens het ontwikkelingsproces in focusgroepen betrokken, om de toepassing zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken.

‘Mijn Infrax’ is dan ook uniek in zijn soort. Geen andere netbeheerder heeft het proces van aanvragen of wijzigen van nutsvoorzieningen zo ver gedigitaliseerd en gepersonaliseerd als Infrax. Vanuit Wallonië en Scandinavië is er al interesse om de toepassing ook daar te introduceren.


Klantentevredenheid centraal

Frank Vanbrabant, CEO van Infrax, is erg trots op de nieuwe digitale toepassing:

“Infrax gaat de komende jaren voor een nog grotere klantentevredenheid, zowel bij gezinnen, bedrijven als de gemeentebesturen waar we voor werken. ‘Mijn Infrax’ is een zeer belangrijke nieuwe stap in dat proces.”
 

Ook per telefoon en in de klantenkantoren

Wie minder vertrouwd is met het internet kan trouwens ook nog steeds telefonisch of in één van de Infrax-klantenkantoren zijn aanvraag regelen. Infrax-medewerkers maken dan zelf gebruik van de Mijn Infrax-toepassing om de aanvraag te voltooien.
 

Loket voor groene stroom

Op 23 november wordt ook het nieuwe unieke loket voor groene stroom in ‘Mijn Infrax’ ondergebracht. Vanaf dan zijn de twee Vlaamse netbeheerders immers het enige en centrale aanspreekpunt voor eigenaars van zonnepanelen in hun werkgebied. Die eigenaars kunnen via ‘Mijn Infrax’ onder meer nieuwe installaties aanmelden en de uitbetaling van groenestroomcertificaten regelen.

'Mijn Infrax' corporate versie

Mijn Infrax
Mijn Infrax

Published with Prezly